Tässä blogitekstissä opettaja pyysi pohtimaan toteutuksemme aiheen, kohderyhmän ja ympäristöjen valintoja, sekä toteutuksen jatkokehittämistä ja ylläpitoa.
Aihe valikoitui siten, että meillä kaikilla ryhmäläisillä on verkko-opinnoissa eteen tullut mitä ihmeelisempiä ongelmia, joihin on ollut varsinkin kesällä todella vaikea saada mitään apua mistään. Lähdime siis liikkeelle ongelman ratkaisevasta näkökulmasta ja siitä, että haluamme olla avuksi muille vastaavassa tilanteessa oleville opiskelijoille, joiden määrä on jatkuvasti huomassa kasvussa, sillä eri ammattikorkeakoulut tarjoavat yhä enemmän ja enemmän täysin verkossa tapahtuvia toteutuksia. Toteutukset ovat kuitenkin vielä melko uusi juttu, joten kaikkia niiden aikana eteen tulevia käytännön ongelmia ei ole ehkä aivan täysin huomioitu.

Sillä kohderyhmänä ovat verkko-opiskelijat, niin sosiaalisen median ympäristöksi valikoitui blogi. Blogi siitä syystä, että sen
kautta on helppo jakaa sanallista, kuvallista ja videomateriaalia. Luoda
avainsanojen alle tietoa kategorioittain, sekä olla vuorovaikutuksessa
lukijoiden kanssa. Verkostoitumista ja ”mainostamista” jatketaan myös
Facebookissa ja Instagramissa, jossa käyttäjät ja ylläpitäjät voivat
markkinoida sisältöä kohderyhmälle ja mahdollisesti toteuttaa yhteistöitä
erilaisten alan laitosten ja yritysten kanssa. Valtaosa opiskelijoista ovat suhteellisen nuoria ihmisiä ja varmasti osaavat käyttää näitä valittuja kanavia,
sillä todennäköisesti käyttävät niitä jo muutenkin. Vastaavuutta ei tarvinnut
siis sen kummemmin arvioida, vaan tiedämme jo etukäteen, että verkko-opiskelija
on varmasti hyvinkin kotonaan ”verkossa”, sillä opiskeleekin netin kautta, eli
erilaiset blogiympäristöt ja muut sovellukset ovat todella suurella
todennäköisyydellä tuttuja.

Toteutuksemme ylläpitoa ja tulevaisuuden toimintaa on
arvioitu, ja mikäli tämä ei olisi koulutehtävä niin sivustolla olisi
mahdollisuudet kasvaa vaikka kuinka suosituksi ja suureksi. Aluksi blogilla ei
ansaita, mutta blogin ollessa olemassa tietyn aikaa, voidaan sillä myöhemmin
ansaita. Ensiksi sivusto voidaan tulouttaa, jolloin siellä julkaistaan valitun
aihealueen mukaisia mainoksia. Lukijoiden klikatessa näitä mainoksia, syntyy
tuloa.
Myöhemmin blogin saavuttaessa noin 2000 lukijan määrä, voidaan alkaa
tekemään yhteistyötä oikeastaan minkä tahansa alan eri yritysten kanssa.
Esimerkiksi voidaan jakaa erilaisia alennuskoodeja lukijoille, saada rahaa
somenäkyvyyttä vastaan yms. Lukijamäärien kasvaessa ansaintamahdollisuudetkin
vastaavasti kasvavat ja ne ovat rajattomat. Blogin kasvettua on mahdollista
tehdä yhteistyötä eri korkeakoulujen opiskelijajärjestöjen kanssa.
Hypoteettisesti yhteisölle voisi myöhemmin palkata
työntekijöitä esimerkiksi tukilinjaan, josta saisi apua puhelimitse tai chatin
kautta. Tällöin vaadittaisiin luonnollisesti yhteistyötä eri kurssien
järjestäjien/opettajien kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti