Hei nyt te vakituiset blogini lukijat tai kosmetiikasta kiinnostuneet jättäkää tämä postaus huomioimatta tai lukekaa mielenkiinnosta, jos sosiaalinen media kiinnostaa. Tämä on siis koulutehtävä! Joten älä ihmettele. Opiskelen siis tradenomiksi ja otin kesäkursseja opintojani vauhdittaakseni. Osallistuin kurssille sosiaalinen media työyhteisöjen työvälineenä, jossa tehtävät pitää palauttaa julkiseen blogiin. En halunnut kuitenkaan yhden kurssin vuoksi luoda kokonaan uutta blogia, joten teen tehtäväni tänne, toivottavasti ei teitä haittaa ketkä kosmetiikkapostauksia odottelette, niitäkin kyllä tulee myös kesän aikana 😇
Oppimistehtävä 1
a) En ole käyttänyt kovin laajasti eri sosiaalisen median soveluksia tai ympäristöjä, mutta niitä harvoja valittuja ja hyväksi todettuja sitäkin aktiivisemmin. Omalla kohdallani lähinnä Instagram, tämä Google blogger. YouTube ja menneinä vuosina myös Facebook. Todella satunnaisesti joitakin muita.
Tutuimmaksi ja tällä hetkellä tärkeimmäksi sovellukseksi itselleni on noussut Instagram ja valitsin sen tähän tehtävään esiteltäväksi. Instagram on siis ilmainen kuvien jakopalvelu, sekä sosiaalinen verkosto, jossa käyttäjät voivat jakaa omia kuvia ja videoitaan, sekä kommentoida ja tykätä muiden käyttäjien jakamasta sisällöstä. Palvelu avattiin lokakuussa 2010 ja sen suosio on siitä asti kasvanut ja noussut räjähdysmäisesti. Palvelun luojia ovat Kevin Systrom ja Mike Krieger. (Wikipedia)
Tällä hetkellä Instagram on noussut yhdeksi suosituimmaksi sosiaalisen median pääkanavaksi, jopa ohi Facebookin. Instagramia käyttävät sekä yritykset että yksityishenkilöt. Se on monelle yritykselle todella tehokas markkinointikanava ja tarjoaa huomattavaa lisäarvoa yritykselle kuluttajahuomion ja sitoutuneisuuden kautta.
Instagramin ympärille on noussut oikea bisnes ja myös yksityishenkilö voi tienata rahaa sen kautta. Sisällön tuottaminen on periaatteessa ilmaista, mutta mikäli haluaa sisällöstään sponsoroitua, eli mainostettua niin siitä joutuu maksamaan. (Kuulu)
Kuulun (2014) kirjoituksen mukaan Instagramin viehätys on siinä, että sen voi ottaa mukaan arkeen ja se myös sitouttaa ja koukuttaa käyttäjäntä. Allekirjoitan tämän täysin. Itselleni siitä on tullut jopa jonkin sortin pakkomielle, että heti aamulla herättyä pitää ensimmäisenä sängyssä tarkastaa Instagram. Vaikka en itse julkaisisikaan kuvia kuin esimerkiksi kerran viikossa, niin käytän sovellusta silti useaan otteeseen päivässä. Instagramin kautta voi välittää helposti tunteita, ideoita, tuntemuksia, ajatuksia ja todellisuutta, sanoo Kuulu (2014). Uskon tämän monipuolisuuden olevankin yksi palvelun kiehtovimmista piirteistä. Itselleni visuaalisena ihmisenä on luontaisempaa ilmaista itseäni kuvin kuin sanoin, joten uskon että siitä syystä Instagram on myös saanut minut uskolliseksi käyttäjäkseen.
Minulle valokuvaaminen ja kuvanmuokkaus ovat todella mielekästä hommaa, ja siksi on kiva että on myös jokin kanava, jossa tuotoksia myös jakaa ja näyttää muillekin. Nopeudellaan, helppoudellaan ja monipuolisuudellaan Instagram on noussut itselleni ohi kaikkien muiden kuvapalveluiden ja jopa ohi tämän blogini, joka on myös todella tärkeä, mutta ehdottomasti työllistävämpi kuin Instagram. Instagram -kuvan julkaisusta on tullut ihan oma mielekäs prosessinsa, johon kuuluu itse valokuvan ottaminen, sen muokkaaminen, sekä myös syötteen (feedin) etukäteinen suunnittelu, jonka suoritan Preview- sovelluksella. Harva ihminen tätä varmaankaan tekee ja se voi kuulostaa jopa hieman neuroottiselta, mutta visuaalisena ihmisenä haluan, että kuvat myös sopivat keskenään yhteen ja esiintyvät "kauniissa" järjestyksessä. Lopuksi on kiva keksiä kuvatekstejä ja aihetunnisteita/avainsanoja (hastageja) kuville. Tietenkin myös muiden kuvien kommentointi on mielekästä ja ennen kaikkea olen saanut mielettömän määrän inspiraatiota Instagramin kautta ihan aiheesta kuin aiheesta.
Entuudestaan itselleni tuntemattomaksi sovellukseksi valitsin LinkedIn. Tämän siitä syystä, että sen käyttöä on suositeltu koulussa lukemattomia kertoja, mutta en ole halunnut sinne kirjautua ihan vain siitä syystä, että haluan pitää aktiivisesti käyttämäni sovellukset minimissä. Niiden käyttöön kuluu välillä ihan liikaa aikaa arjesta, jos koukuttuu 😅 LinkedIn on siis verkkoyhteisöpalvelu ja verkostoitumisväline, johon käyttäjät voivat ladata esimerkiksi ansioluettelonsa, mielenkiinnon kohteensa, saada tai antaa suosituksia jne. Se ei kuitenkaan ole varsinainen työnhakusivusto, vaan sitä tulisi pitää keinona laajentaa omia verkostoja ja sitten sitä kautta saada mahdollisesti työtarjouksia tai muita kontakteja. (Grapevine.)
Palvelu kyllä vaikuttaa käytännölliseltä ja mielenkiintoiselta, mutta ajatus siitä että kaikki näkevät entiset työpaikkani ja paljon henkilökohtaisia tietojani ahdistaa. En tiedä miksi. Kuitenkin tradenomiksi valmistumisen jälkeen luultavasti aion itsellenikin sinne profiilin tehdä, sillä sitten olisi tarkoitus löytää niitä oman alan töitä. Tunnukset, minulla sinne jo onkin (koulun pakottamana), mutta profiilia en ole vielä sinne ladannut. Toki verkostoitumista olisi hyvä tehdä jo hyvisä ajoin ennen valmistumista, mutta en ole ainakaan vielä kokenut siihen tarvetta. Tiedostan kuitenkin palvelun mahdollisuudet, jotka ovat huikeat. Ikinä ei tiedä kenen kanssa sitä voi sattumalta verkostoitua tai tutustua ja löytää sitä kautta vaikkapa unelmiensa työpaikan tai oikeastaan mitä tahansa...
b) Valitsin seuraavat kolme yritystä sillä perusteella, että näitä olen seurannut Instagramissa jo pitkään ja pidän heidän kaikesta toiminnastaan siellä. Nämä yritykset käyttävät sosiaalisen median markkinointia järkevästi hyödykseen, mutta samalla palvellen myös asiakasta. Sisältö on myös hyvin mielenkiintoista. Yritykset ovat myös keskenään hyvin erilaisia. Muille kuin koulun lukijoille tiedoksi: yritysten nimiä ei saanut tehtävässä paljastaa, mutta minut tuntien arvaatte varmasti, mistä yrityksistä on kyse...
Yritys 1
Tämä yritys hyödyntää sosiaalisen median kanavista eniten Facebookia, Instagramia, Pinterestiä ja YouTubea. Etenkin Instagramissa heidän toimitansa on hyvinkin aktiivista. Heidän omalle tililleen julkaistaan usein tuotekuvia, mainoksia, sekä kuvia tuotteissa käytettyjen ainesosien alkuperästä, eli luonnosta. Heidän Instagram tarinansa (story) on myös ahkerassa käytössä ja sitä on todella mielenkiintoista seurata. Tarinan "kaappaa" usein vaikkapa päiväksi käyttöönsä joku tunnettu kasvo tai vaikuttaja sosiaalisen median piiristä ja hän sitten päivittelee kuulumisiaan ja tapojaan käyttäen yrityksen tuotteita. Myös yrityksen eri toimipaikoissa työskentelevät työntekijät ja asiantuntijat esittelevät usein vaikkapa uusia tuotteita ja näyttävät käytännössä miten niitä tulisi käyttää. Tällainen videoitu tarina varmasti herättää katsojan mielenkiinnon pelkkää perinteistä kuvaa paremmin ja tarinan hyvänä ominaisuutena on tietenkin pyyhkäisy (swipe) -ominaisuus, jonka avulla asiakas pääsee suoraan joko lukemaa lisää kiinnostuksen herättäneestä tuotteesta tai esimerkiksi tarjoukseen.
Yritys on esillä myös LinkedIn:ssä. Siellä on 170 yrityksen työntekijän profiilit ja kerrottu kattavasti yrityksestä. Yritysprofiilia seuraa 4541 seuraajaa. Myös kaikki avoimet työpaikat on esitelty.
Yritys 2
Tämän yrityksen käytetyimmät sosiaalisen median kanavat ovat muuten samat kuin edellisellä, mutta Pinterestin korvaa Twitter. Instagramissa he ovat läsnä aktiivisesti ja kuvia lisätään mitä suloisimmista eläimistä rekvisiittanaan yrityksen tuotteita. Kuvia ei miellä mainostukseksi, sillä niitä on ihan muutenkin mukava katsella. Tilillä mainostetaan myös uutuustuotteita ja sesongeittain sinne kootaan erimerkiksi hyviä ideoita eläinten lahjoiksi. Näistä olen itsekin monesti napannut ideoita. Tämä yritys julkaisee myös paljon kuvia ja videoita tuotteiden koko elinkaaren ajalta, sekä työntekijöiden päivittäisestä työstä, joten on mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea yrityksen kulissien takana tapahtuu.
Tämä yritys on myös LinkedIn:ssä ja sisältö on pitkälti samanlainen kuin edellisellä yrityksellä. Heillä seuraajia on 2059 ja työntekijöiden profiileja löytyy 145 kpl.
Yritys 3
Tämän yrityksen sosiaalisen median pääkanavat ovat Instagram, Facebook ja YouTube, joihin he päivittävät aktiivisesti tiedotteita seuran tapahtumista ja myös kuvia, sekä videoita seuran jäsenten toiminnasta ja saavutuksista. Instagram kuvien ja videoiden kautta pääsee myös kurkistamaan seuran toiminnan taakse ja näkemään erimerkiksi näytös- ja kisavalmisteluiden hoitamista. Sisältö on monipuolista ja kiinnostaa varmasti monia lajin harrastajia ja miksei myös vain muuten lajista kiinnostuneita.
LinkedIn:ssä yrityksellä ei ole yritysprofiilia, mutta seuran useiden työntekijöiden profiilit sieltä löytyivät.
c) Työskentelen talvisin koulun ohella luisteluvalmentajana ja olen lähes koko elämäni harrastanut taitoluistelua. Nuorempana muodostelmaluistelun puolella ja nyt aikuisena harrasteryhmässä. Valitsin tähän siis omaa alaani edustamaan taitoluistelun, sillä siihen on mielestäni mielenkiintoisinta ideoida sosiaalisen median hyödyntämistä.
Olen jo pitkään miettinyt, että olisi kiva jos olisi sellainen taitoluistelu sovellus, jossa luistelijat voisivat seurata omaa kehitystään ja kommentoida toisten saavutuksia ja sparrata toisiaan. Sellaisia luisteluvalmentaja -sovelluksia on jo olemassa, mutta ne ovat todella suppeita ja niistä puuttuu lähes kokonaan vuorovaikutus. Luistelussa on siis tiettyjä tasotestejä ja satoja liikkeitä, jotka luistelija oppii vuosien saatossa. Olisi hauskaa jos sovellus olisi jotenkin sellainen, että aina opittuaan uuden liikkeen, siitä voisi julkaista kuvan tai videopätkän ja muut voisivat tykätä ja kommentoida muiden käyttäjien päivityksiä. Periaatteessa tämä toimisi jo Instagramissakin, mutta olisi mahtavaa, jos oli luistelulle ihan oma sovelluksensa. Uskon, että tämä auttaisi uusien asioiden oppimisessa tai toimisi ainakin hyvänä kannustimena.
Toinen tähän liittyvä idea olisi sellainen, että luisteluhan perustuu pitkälti fysiikan lakeihin. Usein jos jotakin liikettä ei saa onnistumaan ja sitten näkee sen videolta hidastettuna ja valmentaja selittää mikä asennossa, lentokaaressa, ponnistuksessa jne on vikana, niin kun tämän tiedon sisäistää päähän, niin liike onnistuukin heti. Eli sovelluksessa voisi olla joku videoihin ja fysiikkaan perustuva "opettaja" tai opetusohjelma, josta oppilaat voisivat itse opiskella ensin liikkeen päässään ja sen jälkeen lähdettäisiin kokeilemaan sitä vasta jäällä. Jääajasta todella suuri osa kuluu nykyään nimittäin liikkeen selittämiseen, havainnollistamiseen, oikeiden kaarien piirämiseen jäähän, näyttämiseen jne. ennen kuin lapset ymmärtävät, mitä haetaan takaa tai mistä liike todellisuudessa koostuu tai miten se pitäisi tehdä, jotta sen oppisi nopeiten.
Tällä hetkellä alalla on hyväksi koettu Instagram ja YouTube. Niissä saa jaettua monipuolista ja kiinnostavaa sisältöä, sekä houkuteltua myös uusia tulokkaita lajin pariin. Huonoja sosiaalisen median käytänteitä en ole alalla päässyt huomaamaan, johtuen alan minimaalisuudesta verrattuna lähes kaikkiin muihin aloihin.
Lähteet:
Jonna. 2014. Kuulu. Blogipostaus. Mikä on Instagram?-Instagram markkinointi yritykselle osa 1. Viitattu 17.5.2018. http://www.kuulu.fi/blogi/instagram-markkinointi-osa-1/
Marika. 2015. Grapevine. Blogipostaus. 5 hyvää syytä: miksi LinkedInissä kannattaa olla? Viitattu 17.5.2018. https://grapevine.fi/2015/04/5-hyvaa-syyta-miksi-linkedinissa-kannattaa-olla/
Wikipedia. 2017. Instagram. Viitattu 17.5.2018. https://fi.wikipedia.org/wiki/Instagram
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
-
Nyt olisi taas se aika vuodesta kun ihmiset pänttäävät liiketalouden pääsykokeisiin. Liiketalous on varmasti suosituin ja haetuin linja, jo...
-
Lupailin teille viime viikolla tutoriaalia pysyvien kiharoiden tekoon, sillä moni varmasti nyt Wanhojen tanssien alla kaipailisi tällaisia ...
-
Tässä olisi teille ripsiseerumi, joka ihan OIKEASTI toimii! En yleensä ikinä usko tällaisiin "hömppä" -kosmetiikkatuotteisiin, ku...
-
Viime viikolla päätin testata ensimmäistä kertaa elämässäni detox -kuuria. Tämä ihan siitä syystä, että sellaistahan suositellaan aina aika...
-
Helmikuun lähestyessä monilla on edessä vanhojen tanssit. Tämä päivä on yksi niitä ikimuistoisimpia ihmisen elämässä tai ainakin minulle ol...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti